ul. Sienkiewicza 12, 34-500 Zakopane +48 1820 14158

Plener Krynica Morska 2010 – podsumowanie

Fot. Krzysztof WiśniowskiPlener artystyczny dla uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Krynicy Morskiej odbywał się w dniach od 31.08.2010 do 11.09.2010.

Organizacją pleneru zajęli się:

– Towarzystwo Edukacji Artystycznej w Zakopanem

– Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna w Zakopanem

– Rada Rodziców Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem

Realizacja części artystycznej, warsztatowej była dofinansowana przez Urząd Miasta Zakopane, Gminną Komisję ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Hasłem, które wyznaczało działania artystyczne i ogólnokształcące na tegorocznym plenerze był „Przypadek”. Uczestnicy z nauczycielami, instruktorami poszukiwali różnych spojrzeń i ujęć tego pojęcia. Poza zajęciami z nauczycielami POSA uczniowie brali także udział w warsztatch z zaproszonymi gośćmi. Dzieci i młodzież zapoznawały się na plenerze, między innymi, z technikami stosowanymi w Teatrze Cieni. Uczniowie podjęli też próbę stworzenia mini etiud cieniowych.  Odbyły się też warsztaty beatboxu i zajęcia z terapeutą, specjalistą od uzależnień.

W Krynicy Morskiej realizowano następujące projekty:

*plastyczne pod kierunkiem Lidii Rosińskiej: „przypadkowa interakcja „ – dzieci podzielone były na grupy. jedna grupa malowała twarze, druga tułowia, trzecia nogi. następnie z poszczególnych rysunków, ale odwróconych do góry nogami , dzieci losowały twarze, tułowia i nogi, tworząc całą postać ; „zabawa w kolory „na rozwieszonych wcześniej prześcieradłach, dzieci ubrane w płaszcze przeciwdeszczowe, z pojemników wypełnionych farbami, metoda natryskową , tworzyły wielobarwne kompozycje – obrazy, na niektórych z nich wkomponowywały swą postać tworząc cienie, „przez przypadek” – dzieci w parach tworzyły kompozycje używając ołówka, patyczków, drutu. jedno dziecko w danej parze miało zawiązane oczy a drugie prowadziło jego rękę, tworząc przypadkowy rysunek ołówkiem, później rzucając na ten rysunek patyczki i kawałki drutu (również przypadkowo). całość związana klejem; „przypadeczki” – dzieci malowały, wcześniej znalezione przez siebie kamyczki, następnie za pomocą drutu tworzyły małe przestrzenne kompozycje; „pejzaż morski” – dzieci malowały pejzaż morski pastelami używając palców u nóg i ust. malując nie mogły używać ręki.

*plastyczne pod kierunkiem Renaty Mrowcy: przestrzenne formy wykonane z kartonu, którymi zaingerowano w różne przestrzenie wkomponowując je w przestrzeń miasta, parku, plaży itp., zajęcia nawiązujące do twórczości Yvesa Kleina – eksperymenty polegające na odciskaniu na płótnie fragmentów ciała.

*plastyczne pod kierunkiem Anety Chruścińskiej – kompozycje przestrzenne z przypadkowo znalezionych przedmiotów, przypadkowa fotografia (wykonywana bez spoglądania w wizjer aparatu) komponowana w efekcie we wspólną kompozycję,

*muzyczne pod kierunkiem Tomasza Palucha: W ramach zajęć fakultetu muzycznego przeprowadzone zostały warsztaty muzyczne polegające na wprowadzeniu przypadkowości w pracy kompozytorskiej jak i wykonawczej. Realizacja Ćwiczeń polegała na budowaniu kompozycji z krótkich elementów składowych, których to sekwencja wybierana była losowo w czasie wykonywania utworu. Efektem działania przypadku było także powstawanie melodii, której dźwięki i rytmikę uczniowie ustalali poprzez rzut kostką, który to decydował o wybraniu konkretnego dźwięku z ustalonego wcześniej schematu melodyczno-rytmicznego. Dodatkowo uczniowie realizowali własne aranżacje znanych utworów muzyki rozrywkowej.

*W ramach zajęć muzycznych odbyły się także warsztaty Human BeatBox, polegające na poznawaniu technik wydobywania ustami dźwięków naśladujących instrumenty perkusyjne. Warsztaty przeprowadził jeden z najlepszych w Polsce beatboxerów Patryk Matela „TIK TAK”. Efektem finalnym współpracy w/w grup muzycznych było wspólne skomponowanie, zaaranżowanie i wykonanie dwóch utworów muzycznych.

* Media na plenerze pod kierunkiem Ewy Czerwieniec: Wydawanie plenerowej gazety i telewizyjnych wiadomości plenerowych przez uczniów uczęszczających na fakultet literacki stało się już tradycją podczas naszych wyjazdów. W tym roku, ze względu na to, że uczniowie zajęci byli udziałem w innych warsztatach mieli nieco mniej czasu na pracę dziennikarską, ale udało się odnotować medialnie najważniejsze wydarzenia pleneru. Przy gazetce „Echo Pleneru” pracowali literaci z klasy VII i częściowo z VIII. Klasa VI w ramach swoich zajęć wydała Echo Pleneru – Junior”. Gimnazjaliści z IX i częściowo z VIII klasy zajmowali się przygotowywaniem wiadomości telewizyjnych: „Pulsu Pleneru”.

* Warsztaty Teatru Cieni prowadzone przez Teatr Figur z Krakowa. Prowadzące: Dagmara Żabska, Alla Maslowskaya, Grażyna Tabor, Agnieszka Polańska i Jadwiga Rożek-Sieraczyńska zapoznawały swoich podopiecznych z różnymi technikami stosowanymi w teatrze cieni. Każda grupa realizowała swój własny autorski projekt. Uczniowie pisali scenariusze, przygotowywali figury, makiety, dobierali muzykę i uczyli się posługiwać światłem, tak by tworzyć, animować ruchome, cieniowe obrazy. Nauczenie się tego wszystkiego nie jest rzeczą prostą. W krótkim czasie, jaki był do dyspozycji na plenerze artyści skupili się, więc głównie na części warsztatowej projektów. Jak się jednak okazało, uczniowie naszej szkoły byli bardzo zaangażowanymi uczestnikami zajęć i dlatego udało się na koniec przedstawić krótkie etiudy.

* Projekty literackie pod kierunkiem Agnieszki Warek: Uczniowie klasy V, podzieleni na 4 grupy, mieli za zadanie stworzenie wierszy dadaistycznych, w myśl przepisu powstawania takich utworów :”Chcąc stworzyć wiersz dadaistyczny, weź gazetę. Weź też nożyczki. Wybierz artykuł, który odpowiadałby długości twojego wiersza. Wytnij artykuł. Następnie powycinaj z artykułu poszczególne słowa i włóż je do torby. Potrząśnij delikatnie torbą. Następnie po kolei wyciągaj z torby słowa. Zapisz wszystko na kartce. Wiersz będzie podobny do ciebie.”Każda z grup wylosowała z „torby” określoną ilość słów oraz fraz i właśnie z tych przypadkowych zwrotów powstała… POEZJA ZUPEŁNIE PRZYPADKOWA. W tych samych grupach uczniowie tworzyli POEZJĘ CAŁKIEM NIEPRZYPADKOWĄ, acz z PRZYPADKIEM ściśle związaną. Celem piątoklasistów było napisanie kaligramów (wiersze, których wersy ułożone są w ten sposób, że tworzą sylwetkę przedmiotu albo osoby, mających związek z tematem utworu) lub akrostychów (utwory, w których niektóre z kolumn liter [w naszym przypadku pierwsza kolumna], dają dodatkowo całe wyrazy, mające związek z tematem danego liryka), tematycznie zgodnych z hasłem tegorocznego Pleneru Artystycznego.; NIC NIE DZIEJE SIĘ PRZEZ PRZYPADEK – To, że NIC NIE DZIEJE SIĘ PRZEZ PRZYPADEK, mieli w swoich opowiadaniach i komiksach udowodnić uczniowie klasy V. W swoich pracach, oprócz argumentowania powyższej tezy, uczniowie starali się opisać nadmorski krajobraz, który miał być tłem wymyślanych przez nich historii. Dodatkowo, „szkice” piątoklasistów wzbogacone zostały zdjęciami zrobionymi przez nich w Krynicy Morskiej. Fotografie uczniów udokumentowały ich literackie przygody z PRZYPADKIEM.

* Projekty literackie pod kierunkiem Grażyny Malinowskiej: „PRZYPADKOWA” I „NIEPRZYPADKOWA” HISTORIA – to efekt pracy, a przede wszystkim zabawy słowami uczniów fakultetu muzycznego. Eksperyment polegał na sprawdzeniu czy można stworzyć z ciągu przypadkowych słów (każdy uczeń dodawał kolejny wyraz do poprzedniego zaproponowanego przez kolegę) jednolity treściowo, logiczny i sensowny tekst. Pierwsza historia powstała spontanicznie, dając uczniom wiele radości. Kolejne teksty redagowane były z większą trudnością i mniejszą przypadkowością. Dlatego w drugiej wypowiedzi nastąpiły nieprzypadkowe zmiany, wprowadzono kilka świadomych modyfikacji zarówno pod względem znaczenia jak i formy. Uczestnicy tej zabawy słownej uświadomili sobie, że wyrazy mają swoiste znaczenia i przypadkowe ich łączenie prowadzi zwykle do stworzenia mało logicznego, za to humorystycznego w swej absurdalności tekstu.; REFLEKSJE NA TEMAT ZNANYCH CYTATÓW – Każdy dzień pleneru miał swoją sentencję. Uczniowie odnieśli się do zaproponowanych wypowiedzi wybitnych postaci na temat przypadku. Swoje refleksje wyrazili w dowolnej formie literackiej, ich zdaniem najbardziej adekwatnej do wybranej myśli. W efekcie powstały teksty, które są literacką odpowiedzią gimnazjalistów na hasło pleneru “przypadek”. Zgromadzono je w broszurze.

* Multimedialny projekt klas II i III pod kierunkiem Katarzyny Rogowskiej, Justyny Jasiorkowskiej i Anny Maciejewskiej: CZY PRZYPADEK MOŻE ZMIENIĆ NASZ LOS? Uczniowie z klasy II i III spróbowali sprawdzić czy przypadek może odmienić nasze życie. Stworzyli trzy historie, w których pokazują jak przypadkowe zdarzenie odmienia los głównego bohatera, który znalazł się w tragicznej sytuacji. Jak się okazało każda historia kończy się dobrze, główny bohater odnajduje utracone szczęście i spełniają się jego marzenia. Uczniowie wspólnie stworzyli początek opowiadania, w którym główny bohater króliczek Wacek Kapusta wiedzie spokojny żywot w skromnym domku na polskim wybrzeżu. Niestety jego radość się kończy, gdy potężna burza niszczy całe jego domostwo. Jak będzie wyglądało jego dalsze życie? Co odmieni jego los? Przypadek? Kolejnym etapem pracy dzieci było stworzenie trzech odrębnych historii, w których dowolny przedmiot, na który natknął się główny bohater w tych historiach odmienia jego życie. Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy. Każda grupa w innej formie przedstawia kolejne losy Wacka Kapusty. I grupa ułożyła opowiadanie na podstawie którego stworzyła komiks pt.: „Wacek Kapusta”. Uczniowie samodzielnie fotografowali poszczególne sceny z opowiadania, układali je w całość i tworzyli teksty do komiksu. II grupa na podstawie napisanego przez siebie opowiadania, z pomocą nauczycieli, nakręciła krótki film, w którym uczniowie ubrani w czarne stroje i białe rękawiczki, za pomocą mimiki twarzy i gestów przedstawiają dalsze losy króliczka Wacka Kapusty. III grupa po napisaniu swojej wersji historii narysowała do niej ilustracje, które zostały sfilmowane tworząc swoistą bajkę o króliczku Wacku Kapuście. Obrazy przedstawiane w filmie połączone zostały z narracją dzieci, które stworzyły tą historię. W każdej grupie, trzy różne przedmioty: perła, szyszka i gazeta, odmieniły życie głównego bohatera. Powstały trzy różne historie…ale każda z nich ma takie samo zakończenie, główny bohater odnajduje szczęście i sens swojego życia.

 


Powiązane artykuły

POZDRAWIAMY Z PLENERU W KRYNICY MORSKIEJ

Już od trzech dni uczniowie naszej szkoły podbijają Krynicę Morską. W piątek rozpoczął się nasz coroczny, nadmorski plener artystyczny. Pogoda nie sprzyja nam za bardzo, ale różnorodność zajęć pozwala, by na chwilę zapomnieć o chłodnym […]

Czytaj więcej

Plener na półmetku

Poranne Wykłady Zakończyliśmy trzydniowe, poranne wykłady z fizyki prowadzone przez pana Krzysztofa Szyszkiewicza. Wykłady były o fizyce kwantowej, czyli zagadnieniach dotyczących mikro świata i jego elementów. Zajęcia uświadomiły nam wiele ciekawych, aczkolwiek czasem trudnych do […]

Czytaj więcej

Zapraszamy na wernisaż poplenerowej wystawy

Towarzystwo Edukacji Artystycznej, Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna, Rada Rodziców POSA zapraszają na wernisaż poplenerowej wystawy prac uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej w Zakopanem, który odbędzie się 25 października 2010, o godz. 17 w Galerii Szkolnej […]

Czytaj więcej
Skip to content