We wtorek, czyli 7 listopada pani Paulina Zimak-Piekarczyk zorganizowała lekcję chemii, na której uczniowie klasy ósmej robili różne doświadczenia oraz sprawdzali wiarygodność definicji i procesów opisanych w podręczniku. Lekcja podobała się wszystkim.
Gimnazjaliści przeprowadzali doświadczenia takie jak: wyznaczenie gęstości kostki do gry oraz gęstości oleju; badanie świeżości kurzych jajek i zdatności ich do spożycia; wyznaczenie krzywej rozpuszczalności dla soli spożywczej (chlorku sodu, NaCl) w zależności od temperatury (20, 30 i 50°C); rozróżnianie mieszanin jednorodnych (roztworów rzeczywistych i koloidów) od mieszanin niejednorodnych (zawiesin).
Uczniowie na tej lekcji stwierdzili, że rzeczywiście istnieje efekt Tyndalla polegający na rozproszeniu światła przez koloid z wytworzeniem charakterystycznego stróżka światła, co odróżnia je od roztworów rzeczywistych.
Gimnazjaliści wykonali jeszcze następujące doświadczenia: oddzielanie składników mieszanin niejednorodnych: – żelaza (Fe), piasku (SiO2), węgla (C) za pomocą magnesu; – rozdzielanie mieszaniny oleju i wody przy użyciu rozdzielacza; – rozdzielania wody i piasku poprzez sedymentację i dekantacją, a także za pomocą sączenia (filtracji z użyciem lejka i sączka). Przyjrzeli się także rozdzielaniu składników mieszanin jednorodnych – chromatografia tuszów i barwników w pisakach oraz w trawie przy użyciu bibuły i mieszaniny octu z wodą. Podjęli również próbę stworzenia kryształków soli na sznurku zanurzonym w wodzie z solą.
Po zakończonych zajęciach pani Paulina wystawiła oceny za aktywność, oraz poinformowała, że wybierze odpowiedzialne osoby, by z nimi robić bardziej zaawansowane doświadczenia.
Jan Kowalski
(przy pomocy pan Pauliny Zimak-Piekarczyk)